이소영 교수 사진
이소영 교수
직위(직급)
조교수
전화번호
051.510.2639
이메일
soyounglee@pusan.ac.kr
사이트
세부전공
교육철학, 교사교육(철학박사)
연구실
제2교수연구동 406호
· 대구교육대학교(학사)
· 대구교육대학교, UCL Institute of Education(석사)
· UCL Institute of Education(박사)


<주요관심분야>
교사교육, 교육철학, 예술교육
부산대학교, 교육학과 (2021.3-현재)

Invited lecture 외부강의
From Heidegger to Translation and the Address of the Other(2018.11.) Warsaw University, Poland
한국교육네트워크(2022.12.31.) 레비나스와 교육 (강연)

기타
International Network of Philosophers of Education 국제 학술대회 세션 좌장(2022.08.18.)
International Network of Philosophers of Education Programme Committee 위원회 학술대회 준비위원(2022.08.17-20.)
제2회 BK21 교육학과 공동학술대회. 미래세대를 위한 학교교육의 변화. 세션 좌장 (2022.07.22.)
Conference paper 학회 발표

1. Lee, S. (2022). Rethinking students’ wellbeing: Does friendship go beyond wellbeing? European Conference on Educational Research, August. (Symposium)
2. 이소영. (2022). 『교육사상연구』 30년과 교육철학의 과제, 한국교육사상학회, 20220218. (주관: 한국교육사상학회, 부산대학교 BK21 교육의 사회적 책임 연구단)
3. 이소영. (2022). 수치심의 교육적 의미와 역할: 사르트르와 레비나스를 중심으로. 토론, 한국교육사상학회, 20221105.
4. 이소영. (2022). Encounters of Touch: On-line Education and the Space- Time of the Virtual. 토론, 2022한국교육철학학회 연차(국제)학술대회, 20221125-26.
5. Lee, S. (2019). Poetics of the Encyclopaedia: Knowledge, Pedagogy, and Research Today, PESGB annual conference Oxford, March.
6. Lee, S. (2018). Thinking in nearness: Seven steps on the way to a Heideggerian approach to Directness and Indirectness in Education, PESGB annual conference Oxford, March.
7. Lee, S. (2018). From Heidegger to Translation and the Address of the Other, European Conference on Educational Research, September. (Symposium)
8. Lee, S. (2018). To think outside: Separation as the condition of the social bond, European Conference on Educational Research, September.
9. Lee, S. (2017). Translation and the Address of the Other, UCL-Leuven Philosophy of Education Colloquium, November.
<저서>
Lee, S. (2022) Poetics of Alterity: Education, Art, Politics. Wiley. (ISBN: 9781119912224)

<공저>
이상수, 김석우, 김대현, 안경식, 이병준, 박수홍, 유순화, 김정섭, 박창언, 김회용, 이동형, 이소영(2022). 교육의 사회적 책임: 미래교육의 대안적 접근. 서울: 학지사. (ISBN: 9788999725937)

<역서>
서양교육철학사 (2023). 서울: 학지사. (ISBN: 9788999729119)
<논문>

1. 이소영. (2023). 역량담론과 ‘책임’의 문제: 레비나스와 불가능성 개념을 중심으로. 교육철학연구, 45(2), 101-131.
2. 이소영. (2022). 『교육사상연구』 30년과 교육철학의 과제: 번역으로서의 철학하기. 교육사상연구, 36(2), 127-153.
3. Lee, S. (2022) Covering the Wound: Education and the work of mourning, Educational Theory. 72(5), pp. 617-639. [SCOPUS]
4. Lee, S. (2022) Dressing the Wound in Education: A Reading of Kore-eda’s film Shoplifters, Journal of Philosophy of Education. 56(1), pp. 148-158. [SSCI]
5. Lee, S. (2021) Getting the grain: The teaching of two poems reconsidered, Journal of Philosophy of Education, 55, pp. 837-851. [SSCI]
6. Lee, S. (2020) Poetics of the Encyclopaedia: Knowledge, Pedagogy, and Research Today, Journal of Philosophy of Education , 54(5), pp. 1237-1259. [SSCI]
7. 이소영. (2020). 지식의 문제: 시를 읽다, 묻어진 기억을 읽다. 교육철학연구,42(4), 93-116.
8. Lee, S. (2019) Thinking in Nearness: Seven Steps on the Way to a Heideggerian Approach to Education, Journal of Philosophy of Education, 53(2), pp. 229-247. [SSCI]
9. Lee, S. (2019) ‘Ethics is an Optics’: Ethical Practicality and the Exposure of Teaching, Journal of Philosophy of Education , 53(1), pp. 145-163. [SSCI]
10. Lee, S. (2018) Translation and the Address of the Other, Tetsugaku: International Journal of the Philosophical Association of Japan (2nd issue).
11. 이소영. (2016). 하이데거의 ‘초연한 내맡김’으로서의 사유와 그 교육적 함의. 교육철학, (60), 117-139.
12. 이소영. (2015). 하이데거 언어 사유의 교육적 의미와 교사의 역할. 교육철학, (57), 1-24.